Descoberta del Delta del Llobregat

• Excursionisme, Natura, i Sostenibilitat
  • Proposta educativa Mandala

Descripció

Anirem d’excursió al Delta del Llobregat, l’observació i el respecte per la natura ajuda a ser pacients i sensibles, no tan sols davant l’entorn sinó també davant dels altres.

Objectius

– Desenvolupar actituds de respecte cap a les persones i el medi ambient.

– Establir relacions interpersonals agradables. Gaudir de les activitats de grup.

– Desenvolupar l’atenció, la concentració i la capacitat d’expressar-se mitjançant el diàleg entre iguals.

– Adquirir hàbits d’higiene personal com rentar-se la cara i les mans. Tenir cura del medi ambient, llançar les deixalles al seu lloc i netejar allò que hagin embrutat.

Llegeix el desenvolupament de l'activitat

Abans de presentar-vos l’entorn del Delta del Llobregat i l’itinerari de l’excursió us proposem petites activitats que podeu realitzar durant la visita al Delta.

Joc sensorial
Formem parelles de manera que un serà el guia i l’altre company/a anirà amb els ulls tapats. El guia acompanyarà l’altre infant a un arbre perquè el palpi i es quedi amb la idea de com és aquest arbre. El guia tornarà a portar l’infant al lloc de partida i aquest, ara amb els ulls descoberts, haurà de reconèixer l’arbre.

Exercici d’orientació
Farem dos grups i presentarem un mapa a cadascun. Al mapa hi marcarà on són i els diferents indrets on han d’arribar, segons l’ordre que han de seguir. Un monitor/a els acompanyarà però no els donarà cap pista. Els infants hauran de guiar-se pel lloc on es troben i passar per cada punt. D’aquesta manera podrem anar coneixent els diferents espais del delta: el riu, els estanys i les maresmes, el canal, els prats humits, la platja, la pineda, els camps de conreu, els miradors i aguaits.

Binocles
Els donarem un cartell amb diferents espècies d’aus i el grup haurà de reconèixer les que vagi veient. Ens podem acompanyar dels binocles per divisar aus que volin més lluny o que s’amaguin entre la vegetació i l’aigua. És convenient detenir-nos i dedicar-hi una bona estona.

Itinerari: Fauna i flora del Delta

Punt de partida: Braç de la Vidala, estany del Remolar.
Desnivell i durada: Desnivell inapreciable. La durada és d’una hora, sense comptar totes les aturades.

Recorregut:

Braç de la Vidala
Al marge esquerre de l’inici de la carretera que duu al càmping Toro Bravo trobem el braç de la Vidala. Podem observar els primers ocells (ànecs, fotges, cabussets…) i fixar-nos en les plantes que acompanyen les llacunes. Les més característiques dels aiguamolls són el jonc, la boga, el canyís i el tamariu. Seguim la pista asfaltada avall i trobem al cantó dret de la carretera diversos caminets, on podem observar la vegetació. Continuant per la carretera arribem a un mirador circular de fusta.

Mirador de la Vidala
Pugem a la part superior, des d’on observem el canal de la Vidala, la riera de Sant Climent, part de la Maresma de les Filipines i l’aeroport. Cal prestar atenció als possibles desperfectes d’aquestes torres de fusta i escales de caragol per evitar accidents. Seguim avall per la mateixa pista fins a l’entrada del càmping Toro Bravo, i deixem a l’esquerra l’aguait de la Vidala.

Reserva el Remolar- Les Filipines
A l’esquerra del pàrquing i l’entrada del càmping seguim un camí de fusta indicat com a entrada de la reserva que ens porta al punt d’informació. En aquest punt podem seguir dos itineraris diferents que ens duran a dos aguaits més. El camí de l’esquerra ens duu a l’aguait de la Bassa dels Pollancres, i el de darrere del centre ens porta a l’altre aguait, anomenat de la Maresma. Els cavalls pasturen per aquesta àrea. Aquests espais són d’especial protecció per l’existència de dues espècies en perill d’extinció, el bitó als canyars i el fartet a l’aigua.

Mirador de Cal Francès
Desfem el camí sortint de la reserva fins haver passat l’aguait de la Vidala. Prenem un camí de terra que gira a l’esquerra. Passem a tocar de la riera de Sant Climent i ens acostem a una pineda. És curiós observar la inclinació dels seus troncs i les seves branques. En arribar a la platja aprofitem per observar la vegetació característica de les dunes, i pujar al mirador de Cal Francès. Des d’aquí observem el mar, el litoral i els principals nuclis urbans costaners. La proximitat a l’aeroport és molt evident i el pas dels avions és constant, fet que no sembla afectar els ocells, que aprofiten aquest indret tant per alimentar-se com per reproduir-se.

Si voleu aprofundir més, posteriorment podeu fer plantejar algunes activitats a l’esplai per parlar de la natura del delta, l’aigua, la fauna etc. A continuació et deixem algun exemple:

Fem un terrari per conèixer el cicle de l’aigua: Per entendre com funciona el cicle de l’aigua construirem un terrari. Un terrari és una petita representació de com es comporta l’aigua al nostre ambient.

Com es forma la gebrada: La gebrada és una capa de petites làmines de gel que es forma sobre algunes superfícies quan fa fred.

Com es formen els núvols: Els núvols estan fets de petites gotes d’aigua que floten a l’aire, veiem com es formen.

Erosió de les roques: Les pedres que trobem al camp són rugoses i aspres, en canvi, les del riu són llises i suaus. Veiem a què es deu això!

Valoració

– Què ens ha agradat més de l’excursió

– Si hem estat respectuosos amb el medi natural

– Què hem après sobre les espècies del Delta

– Quin ús hem de fer de l’aigua

– Com ens hem sentit mentre passejàvem pel Delta

Edat de 3 a 8 anys
Temàtica Excursionisme, Natura, i Sostenibilitat
Tipus Excursió
Projecte Proposta educativa Mandala
Espai Exterior
Autoria Fundesplai
Llicència Reconeixement – No Comercial – Compartir Igual (by-nc-sa)