Responsables i monitores i monitors dels 145 esplais i projectes de lleure de la Federació Catalana de l’Esplai-Fundesplai van participar a l’Agofedesplai, la jornada que gira al voltant de la proposta educativa “Amb veu i en peu” sobre com treballar els valors de la pau i la democràcia amb infants i joves en temps de creixent clima bel·licista i proliferació dels discursos d’odi. A la jornada també es va celebrar el 30 aniversari de la Federació Catalana de l’Esplai. A més, els i les participants es van formar en diferents tallers sobre com abordar els discursos d’odi a través de recursos artístics, com la Intel·ligència Artificial pot ajudar en la dinamització d’entitats de lleure o com educar en la diversitat afectivo-sexual, entre d’altres.
Maria Ferrer, presidenta de la Federació Catalana de l’Esplai, va destacar els 30 anys de l’entitat i el valor imprescindible de les entitats de lleure especialment en aquests moments:
“Cadascun d’aquests esplais és un petit univers on s’ensenya a conviure, a escoltar, a compartir, a ser valents, on els infants troben un espai segur per créixer i sentir-se part d’alguna cosa més gran que ells”.
Ferrer també va reclamar més reconeixement per desenvolupar una tasca educativa i social imprescindible: “No podem deixar d’alçar la nostra veu en la lluita pel reconeixement de la tasca que fem, sovint a contracorrent en mig del sistema de condicions del dia a dia dels infants, de les famílies i joves, com nosaltres, que veiem amenaçats dels nostres drets bàsics com l’accés a l’habitatge, l’educació pública i de qualitat, la sanitat pública, el treball digne o l’educació en el lleure. Calen recursos que acompanyin aquesta estratègia del reconeixement del lleure, humans, estructurals i també econòmics”.
Per la seva part, Clara Quirante, directora general de Joventut de la Generalitat, va posar de relleu les aportacions del lleure pel que fa a la convivència als barris, pobles i ciutats: “En aquest context de guerres, també en aquest cap de setmana que demà celebrem el 8 de març, el lleure és una resposta necessària per la seva base més comunitària, però també com a transmissor de valors essencials per poder viure en societat. Aquesta comunitat que fomenta el lleure és imprescindible per a la convivència dels barris, de les ciutats i els pobles de Catalunya, allà on es fa aquesta activitat. Al final, el que fa és fonamentar i ajudar a créixer les persones, els infants, adolescents i joves com a persones corresponsables i com a persones inclusives i igualitàries del tot necessari en aquest context global que vivim.”
En aquest sentit, Marwa Loukaini, de l’Esplai Insoc-Guadalhorce (Terrassa), va explicar la importància de la tasca educativa que fan:
“És enriquidor per als infants que puguin créixer en un entorn amb valors, amb aprenentatges i que puguin entendre que els conflictes no són la clau per solucionar els problemes o situacions quan no ens entenem”.
30 aniversari de la Federació Catalana de l’Esplai
A l’Agofedesplai també es van iniciar les celebracions del 30 aniversari de la Federació Catalana de l’Esplai. Una entitat que impulsa els esplais amb una mirada compromesa, alegre, valenta i comunitària. Enguany, celebra 30 anys de treballar per garantir que tots els infants i joves tinguin dret a un lleure educatiu de qualitat. En aquesta línia, alguns esplais també van celebrar anys en aquesta trobada, alguns dels quals van fer fins a 55 anys de trajectòria.
Recursos pedagògics per treballar amb infants i joves
L’Agofedesplai també és un espai de formació per a monitores i monitors, per això, durant la jornada van fer tallers en els quals van abordar diferents temàtiques: “Discurs d’odi amb teatre de l’oprimit”, per explorar com identificar i qüestionar discursos d’odi en entorns educatius; “Diversitat Sexual”, una introducció respectuosa i clara a la diversitat sexual, afectiva i de gènere en contextos de lleure educatiu; o “IA i aplicacions en el lleure”, a través del qual educadores i educadors aprendran com la intel·ligència artificial pot facilitar la gestió i dinamització en el lleure educatiu.