El joc de la Vila de Sasserra

  • de 9 a 12 anys
  • Joc, Joc de simulació, i Joc de taula
  • Ciutadania compromesa, Diversitat i interculturalitat, i Igualtat d’oportunitats
  • Proposta educativa enCORatja't

Descripció

A partir de la llegenda de Les Bruixes de Sasserra, que també trobareu al Llibre Màgic, i d’un joc de rol amb diferents personatges, empatitzarem amb les “Bruixes” i la sensació d’indefensió davant de les acusacions.

Objectius

  • Empatitzar amb les Bruixes, amb la sensació d’indefensió davant del fenomen de culpabilització popular a partir de conjectures i acusacions.
  • Reivindicar la voluntat sanadora i de cura de les Bruixes.
  • Aprendre a argumentar, convèncer, decidir i debatre en grup.
  • Treballar la comunicació entre els i les jugadores.

Desenvolupament de l'activitat

PRESENTACIÓ

L’activitat està ambientada en la llegenda de Les Bruixes de Sasserra, que també trobareu al Llibre Màgic .

Per començar l’activitat tot el grup es posa en cercle, menys una persona que farà el paper de Narrador@ (monitor@) i que repartirà a cadascú una carta de personatge (amb la seva descripció i els seus propis objectius), i que hauran de mantenir en secret al llarg de la partida, deixant-la cap per vall davant seu.

Abans d’iniciar la 1ª nit a la Vila de Sasserra serà necessari que entre tot@s es posin d’acord per triar, per majoria, al Bisbe, que tindrà un vot que val doble a l’hora d’acusar a algú de bruixa. Si aquest@ jugador@ mor, haurà de decidir qui serà el seu successor.

El/la narrador@ anunciarà que “es fa de nit a la Vila de Sasserra” i tot@s els/les jugador@s han de tancar els ulls. En aquell moment, durant la nit, el/la narrador@ anirà despertant als diferents personatges en un ordre concret, per a que realitzin les seves accions, mentre la resta tanquen els ulls (primer la trementinaire, després els mercenaris i finalment les bruixes).

Quan tot@s hagin acabat, el/la narrador@ anunciarà que “ja és de dia a la Vila de Sasserra i…” i explicarà què ha succeït: qui ha mort o quins efectes s’han produït. Llavors els/les jugador@s que han sobreviscut hauran de debatre per a eliminar a qui pensin que pot ser la Bruixa (perquè en aquella època les bruixes tenien la culpa de tot! Sense qüestionar-se res més…).

Qui més vots de culpa obtingui serà mort a la plaça de la vila i haurà de descobrir quin personatge tenia (mercenari / vilatà / Bruixa / malalt / vella trementinaire).

I es tornarà a fer de nit a la Vila de Sasserra…

Els objectius de cada personatge són:

Mercenaris/es: Matar a la gent del poble, evitant matar a les Bruixes, perquè si totes moren ja no tenen a qui culpar i perden.

Vilatan@s: Matar a les Bruixes. Si maten a altres Vilatan@s a als Mercenaris es sentiran malament, però no guanyen fins a matar a totes les Bruixes.

Bruixes: Curar als/les Malalt@s. Si matessin als Malalt@s les Bruixes no podrien guanyar, però sobreviurien sense objectiu mentre no siguin caçades.

Trementinaire: esbrinar personatges i ajudar a les Bruixes a trobar als Malalt@s. I als Malalt@s que trobin als Mercenaris

Malalt@es: Matar als Mercenaris perquè les Bruixes i ell@s sobrevisquin.

Les cartes dels personatges:

  • 1 vella trementinaire
  • 4 mercenaris
  • 4 bruixes
  • 2 malalts/es

El número de vilatans/es podrà adaptar-se al número de participants.

Per jugar a aquest joc podeu fer servir AQUESTES CARTES (pdf) de les Bruixes de Sasserra.

Activitat relacionada amb el projecte ABRACADABRA…Dona esCORatjada!!

Fitxa tècnica

Edat de 9 a 12 anys
Temàtica Ciutadania compromesa, Diversitat i interculturalitat, i Igualtat d’oportunitats
Tipus Joc, Joc de simulació, i Joc de taula
Projecte Proposta educativa enCORatja't
Espai
Autoria Fundesplai
Llicència Reconeixement – No Comercial (by-nc)

Som Fundesplai

Som Fundesplai, una entitat sense ànim de lucre amb la missió d'educar els infants i joves, enfortir les entitats de lleure i el Tercer Sector, millorar el medi ambient i promoure la ciutadania i la inclusió social, amb voluntat transformadora.

Coneix Fundesplai