El 24 de gener celebrem el Dia Internacional de l’Educació, una diada proclamada per la UNESCO per recordar-nos que l’educació és un dret humà fonamental, un pilar per a la pau, la justícia social i el desenvolupament sostenible, i també, una responsabilitat compartida per tota la societat.

En un moment en què tornen a emergir discursos d’odi, violències que debiliten la fràgil convivència i passes enrere en el compromís ambiental, aquesta diada pren un sentit especial. L’educació és, més que mai, una eina imprescindible per fomentar el pensament crític, per enfortir democràcies i construir societats més cohesionades i sostenibles.

A Fundesplai eduquem per afavorir la igualtat d’oportunitats i per formar ciutadans i ciutadanes compromeses amb un món solidari, just i actiu davant l’emergència climàtica. Creiem en societats educadores, on l’educació no es redueix a passar exàmens o obtenir titulacions: educar és transmetre valors humans, respectar la diversitat, promoure la convivència, estimar el planeta i contribuir a una pau justa en un món sacsejat per conflictes.

Dia internacional de l'educació.

El lleure també és educació

Defensem una educació que abraça tota la vida i tots els espais. Reivindiquem amb força que l’educació en el lleure també és educació amb majúscules:

  • Genera experiències inesborrables
  • Afavoreix aprenentatges profunds i significatius
  • Desenvolupa habilitats socials i emocionals
  • Mobilitza valors i compromisos dels infants i joves que transformen la realitat

Per això, alertem que massa infants i joves encara no hi poden accedir, perpetuant desigualtats que la nostra societat no es pot permetre. És imprescindible universalitzar el dret al lleure educatiu, peça clau per garantir l’equitat i la cohesió social.

Gràcies a les persones educadores

També volem reconèixer la tasca imprescindible de les milers de monitors i monitores, que als esplais, a les activitats extraescolars, a les colònies i campaments, als casals i al temps educatiu del migdia, acompanyen, amb vocació i compromís, infants i joves en el seu creixement personal i comunitari. Sense elles, l’educació en el lleure no seria possible.

Monitors en el Dia internacional de l'educació.

Protagonistes de la transformació social

Els infants, joves i famílies són protagonistes de la transformació social quan aprenen, de manera participativa, com resoldre conflictes a través del diàleg i la mediació, com abraçar la diversitat des de l’empatia i el respecte a través del joc i l’amistat, quan desenvolupen la seva capacitat de ser persones autònomes i amb pensament crític, quan milloren l’entorn del barri a través del voluntariat, quan dissenyen un projecte per tenir cura del planeta o quan participen en una formació que els acompanyarà tota la vida.

Per tot això… en el Dia Internacional de l’Educació, reivindiquem el paper essencial de l’educació en el lleure per transformar el món. I reafirmem el nostre compromís: educar per a un futur millor, més just, més inclusiu i més sostenible.

Subscriu-te al Canal Esplai i rep cada 15 dies actualitat, recursos educatius, i continguts relacionats amb els nostres projectes i serveis.

He llegit i accepto la política de privacitat

SEGUEIX-NOS!

Subscriu-te i rebràs regularment notícies, recursos educatius i continguts relacionats amb els nostres projectes i serveis de Fundesplai!

  • Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.
  • This field is hidden when viewing the form

Segueix-nos també a les xarxes socials

Som Fundesplai

Som Fundesplai, una entitat sense ànim de lucre amb la missió d'educar els infants i joves, enfortir les entitats de lleure i el Tercer Sector, millorar el medi ambient i promoure la ciutadania i la inclusió social, amb voluntat transformadora.

Coneix Fundesplai